Translate

sobota, 16 grudnia 2017

Smaczna poezja na użytek Świąt...

Mój piernik , który leżakował ponad 4 tygodnie dzisiaj została upieczony. 
Z całości odjęłam nieco ciasta i upiekłam również pierniczki.


Jutro przełożę piernik konfiturą śliwkową i pozostawię na tydzień, aby skruszał. W następną sobotę zrobię polewę czekoladową i będzie gotowy na świąteczny stół.

A wiecie, że piernik w dawnej Polsce był zakąską do wódki? Józef Minasowicz w połowie XVIII wieku napisał:

Kto nie pija gorzałki i od niej unika,
Ten słodkiego nie godzień kosztować piernika. ...także tego ;)))

Dzisiejszy dzień to również dzień gotowania bigosu. Robię tradycyjnie, czyli najpierw smażę świeży boczek, potem dodaję kiełbasę - w tym trochę białej, mięso wieprzowo wołowe, dużą cebulę, liście laurowe, ziele angielskie, pieprz, sól, na wierzch kapustę - u mnie tylko kiszona, na koniec dodaje wcześniej namoczone grzyby, które siekam. Całość zalewam wodą z tych grzybów i  gotuje ok. 3 godz.

Tak wyglądał przed,

a tak po ugotowaniu.
A tu "Oda do bigosu" :) Wrzucam link, bo fajnie napisane - przyjemne z pożytecznym :))

Kochani, spokojnego oczekiwania i dużo życzliwości...i siły też, bo najgorętszy czas przed nami :)






P.es. jeszcze śliwki suszone - zapomniałam o śliwkach...

8 komentarzy:

  1. Dzięki temu, że podzieliłaś sobie piernikowe ciasto, masz dwa w jednym:) Pierniczki bardzo ładne. Ja bigos gotuję na Nowy Rok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie na Nowy Rok też zrobię - zobaczymy co powiedzą moje chłopaki... :)

      Usuń
  2. Wow, widzę, że naprawdę przygotowania pełną parą. ;) Same pyszności!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierniki wyglądają apetycznie i przypomniałaś mi, że obiecałam irlandzkim znajomym bigos... uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę polukrować je jeszcze i ciapnąć jakieś ozdupki... ;))

      :*

      Usuń
  4. same smakowitości :) może i ja się kiedyś skuszę na zrobienie takiego długodystansowego piernika. pozdrówka przedświąteczne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystko przed Tobą - powiadają,że wszystkiego trzeba w życiu spróbować ;)))

      Serdeczności dla Ciebie :*

      Usuń